(ویدئو) ماجرای چشمه دریاچه ارومیه چیست؟ | آیا این دریاچه زنده شده است؟

(ویدئو) ماجرای چشمه دریاچه ارومیه چیست؟ | آیا این دریاچه زنده شده است؟
چشمه دریاچه ارومیه کلیدواژه پر جست‌وجویی در یکی دو روز اخیر و نامِ ویدئویی است که به خصوص در صفحات مجازی و سایت‌های آذربایجان غربی دست‌به‌دست می‌شود.
کد خبر: ۵۵۳۱
|
۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷

زی‌سان: شاید شما هم در یکی دو روز اخیر ویدئویی که در آن دیده می‌شود چشمه‌ای در دریاچه ارومیه می‌جوشد را دیده باشید. برخی ادعا کرده‌اند که یک چشمه بزرگ زیر زمینی در کنار دریاچه فعال و منجر شده آب با حجم قابل توجهی وارد این دریاچه می‌شود. آیا این ادعا صحت دارد؟

این ویدئو را در زیر تماشا کنید:

آیا جوشش چشمه دریاچه ارومیه واقعیت دارد؟ یا صرفا با یک فیلم دروغین و شاید هم اغراق‌شده طرفیم؟ هنوز مشخص نیست و کسی درباره این ویدئو که بیش از همه در صفحات شبکه‌های اجتماعی آذربایجان غربی بازنشر شده، نظر تخصصی نداده است. با این حال، از آن‌جا که یکی از مهم‌ترین دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه بی‌آب شدن چشمه‌های اطراف دریاچه است، این ویدئو و این اتفاق می‌تواند اتفاق مهم و ارزشمندی باشد.

آخرین خبر‌ها از دریاچه ارومیه در این مدت چه بود؟

آنچه می‌دانیم و مدت‌هاست همه از آن ناراحت و خشمگین هستیم این است که دریاچه ارومیه خشک شده و مقصر آن مدیریت غلط و بی‌تدبیری‎هایی است که منجر شد رودخانه‌ها به این دریاچه سرازیر نشوند، چشمه‌ها خشک شوند و حق‌آبه دریاچه به جای دیگری برود. فکرش را بکنید ۱۵ میلیارد متر مکعب آب دریاچه ارومیه در سال‌های اخیر خشک شد و انگار نه انگار روزی روزگاری این دریاچه آبادی و آبادانی شهر ارومیه و چشم و چراغ ایران بود.

آخرین خبر‌هایی که در روز‌های اخبر درباره دریاچه ارومیه شنیدیم، بارانی بود که چند وقت پیش آمد و تن تشنه این دریاچه را کمی سیراب کرد.

فیلم جدید از جوشش چشمه در دریاچه ارومیه پس از بارش‌های اخیر

سامانه‌های قدرتمند بارشی از سمت شمال‌غرب کشور در دو هفته اخیر علاوه بر افزایش ذخایر برفی کوه‌های ارومیه، اندکی جان به دریاچه ارومیه داد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان غربی از افزایش بیش از ۵۰درصدی بارش‌ها نسبت‌به سال گذشته در این منطقه خبر داده است. به گفته این مسئول، طی سال آبی جاری ۱۳۷.۲ میلیمتر بارش در استان ارومیه ثبت شده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۸۹.۷۹ میلیمتر بود؛ یعنی رشد ۵۲.۸ درصدی بارش‌ها نسبت به دوره مشابه و رشد ۳ درصدی نسبت به درازمدت.

در روز‌های آینده سامانه جدید بارشی نیز در راه ارومیه است و بارش‌ها بالای دریاچه ارومیه احتمالا بار دیگر این دریاچه را کمی جان دهند. تصویر زیر را ببنید تا متوجه تاثیر این بارش‌ها در دو زمان متفاوت بشوید:

ماجرای چشمه دریاچه ارومیه چیست؟ | آیا این دریاچه زنده شده است؟

البته ما خوب می‌دانیم که این بارش‌ها موقت هستند و آن‌چه از دریاچه ارومیه گرفته شده است، دیگر برنمی‌گردد.

برخلاف اخباری که شاید اندکی کورسوی امید در دل‌ها روشن کنند، تصویر زیر که نمایی هوایی از دریاچه ارومیه پارسال در مقایسه با امسال را نشان می‌دهد، بهت‌آور و ناراحت‌کننده است و نشان می‌دهد که وضعیت دریاچه ارومیه در دراز مدت هیچ بهبودی نداشته و نباید به تغییرات فصلی کوتاه‌مدت دل بست.

ماجرای چشمه دریاچه ارومیه چیست؟ | آیا این دریاچه زنده شده است؟

چشمه دریاچه ارومیه چقدر امیدبخش است؟

واقعیت این است که هنوز اخبار موثقی درباره این چشمه بیرون نیامده است. اگر هم چنین باشد به احتمال ۹۹.۹% درصد، آب رفته به جوی باز نخواهد گشت. احیای دریاچه ارومیه نیازمند اصلاح مدیریت، بهبود شرایط کلی محیط زیست و گذشت زمان زیاد است.

با این حال این روز‌ها هر خبری درباره زندگی دوباره این دریاچه و بارش‌ها روی آن مردم این شهر و البته مردم کل ایران را شاد می‌کند.

تصاویر زیر، تصاویر دریاچه ارومیه بعد از بارش‌های اخیر است.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون